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Profª. Drª. Iramaia Jorge Cabral de Paulo

College degree in Natural Sciences (UFMT-1985) and in Physics (UFMT-1994); M.sc. in Education with emphasis on Physics Education (UFMT-1997); Ph.D. in Science Education with emphasis on Contemporary Physics (2006), by the Universidad de Burgos (Spain); Postdoctoral internship in Modeling Complex Systems at the Université Libre de Bruxelles (Belgium, 2013), participating in the research group founded by Professor Ilya Prigogine. Present-day associate Professor at the Physics Institute at UFMT, where she also held the position of Diretor of the Institute of Physics (2017-2020). Iramaia was the founder and coordinator of the M.Sc Program in Natural Sciences Education (UFMT, 2010-2013). She has been editor of the journal Experiences in Science Education (EENCI) since 2011. Her areas of interest are Complexity Theory Applied to Environmental Physics and Research in Physics Education. She is also dedicated to Learning Theories, especially the Theory of Meaningful Learning and the Theory of Critical Meaningful Learning. She is accredited by the Environmental Physics Graduate Program (Master's and Doctorate) and the National Professional Master's in Physics Teaching (MNPEF). She coordinates the Research Group on Complex Environmental Systems working in the following lines of research: Analysis and Modeling of Complex Environmental Processes and Analysis and Modeling of Ecophysiological Processes. Since 2014, she has been part of the Graduate Commission (CPG) of the National Professional Master in Physics Education (MNPEF / PROFIS) where she is currently Coordinator of the national CPG.
Possui graduação em Licenciatura em Ciências Naturais com habilitação em Física (UFMT-1985), Licenciatura em Física (UFMT-1994), Mestrado em Educação com ênfase em Ensino de Física (UFMT-1997) e Doutorado em Ensino de Ciências com ênfase em Ensino de Física Contemporânea (2006), pela Universidad de Burgos (Espanha). Realizou estágio pós-doutoral em Modelagem de Sistemas Complexos pela Université Libre de Bruxelles (Bélgica, 2013), participando do grupo de pesquisa fundado pelo Professor Ilya Prigogine. É Professora Associada do Instituto de Física da UFMT, onde exerceu o cargo de diretora de 2017 a 2020. Foi fundadora e coordenadora do Programa de Pós Graduação em Ensino de Ciências Naturais (UFMT, 2010-2013). É editora da revista Experiências em Ensino de Ciências (EENCI), desde 2011. Suas áreas de interesse são Teoria da Complexidade Aplicada a Física Ambiental e Pesquisa em Ensino de Física. Dedica-se também a teorias de aprendizagem, especialmente a Teoria da Aprendizagem Significativa e a Teoria da Aprendizagem Significativa Crítica. Credenciada no Programa de Pós-Graduação Física Ambiental (mestrado e doutorado) e Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física (MNPEF). Coordena o Grupo de Pesquisa em Sistemas Ambientais Complexos atuando nas linhas de pesquisa: Análise e Modelagem de Processos Ambientais Complexos e Análise e Modelagem de Processos Ecofisiológicos. Participa desde 2014 da Comissão de Pós-Graduação (CPG) do Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física (MNPEF/PROFIS) onde atualmente é coordenadora da CPG Nacional. Assumiu em 2023 a coordenação Institucional do Programa de Iniciação a Docência (PIBID) da UFMT.

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