Graduated in Pedagogy from UFRGS (1986-1989) and Ph.D. in Evolutionary and Educational Psychology - Universidad de Barcelona (1991-1996). Postdoctoral Fellow at the College of Education, The University of Texas at Austin, USA (2009-2010). Visiting Professor for 6 months by the CAPES PRINT program at the University of Barcelona, Department of Didactics and Educational Organization / Esbrina Research Group (2020). She is a professor at the School of Humanities of the Graduate Program in Education and the Pedagogy Course. Coordinator of the Graduate Program in Education and of the Research Group "Motivational Processes in Educational Contexts" at PUCRS. Coordinator of the Specialization Courses in Psychopedagogy since 2005 and Transformative Education (PUCRS / UOL) since 2019. She is a Research Productivity Scholarship-PQ / CNPq 1D. From 2014 to 2015 she was Teaching Coordinator at the Dean of Graduation at PUCRS and from 2015 to 2017 Associate Dean of the School of Humanities at the same institution. It participates in RedGUIA (Red Gestión Universitaria Integral del Abandono) since 2010 and coordinates the same network since 2017. In addition, it participates in a management body in Science and Technology such as: FAPERGS (Education committee member and Ad Hoc reviewer), CNPQ and CAPES (Ad Hoc referee). She has experience in the field of Educational Psychology, with an emphasis on teaching and learning processes, working mainly on the following topics: teacher education, motivational processes, creative teaching methodologies, teacher malaise and well-being.
Possui graduação em Pedagogia pela UFRGS (1986-1989) e doutorado em Psicologia Evolutiva e da Educação - Universidad de Barcelona (1991-1996). Pós-doutorado no College of Education, The Univesity of Texas at Austin, EUA (2009-2010). Professora visitante por 6 meses pelo programa CAPES PRINT na Universidade de Barcelona, Departamento de Didática e Organização Educativa /Grupo de Pesquisa Esbrina (2020). É professora da Escola de Humanidades do Programa de pós-graduação em Educação e do Curso de Pedagogia. Coordenadora do Programa de Pós-graduação em Educação e do Grupo de Pesquisa "Processos Motivacionais em Contextos Educativos" da PUCRS. Coordenadora dos Cursos de Especialização em Psicopedagogia desde 2005 e Educação Transformadora (PUCRS/UOL) desde 2019. É bolsista de Produtividade em Pesquisa - PQ/CNPq 1D. De 2014 até 2015 foi Coordenadora de Ensino na Pro-reitoria de Graduação da PUCRS e de 2015 até 2017 Decana Associada da Escola de Humanidades da mesma instituição. Participa da RedGUIA (Red Gestión Universitaria Integral del Abandono) desde 2010 e coordena a mesma rede desde 2017. Além disso, participa de órgão de gestão em Ciência e Tecnologia como: FAPERGS (membro do comitê de Educação e parecerista Ad Hoc), CNPQ e CAPES (parecerista Ad Hoc). Tem experiência na área de Psicologia Educativa, com ênfase nos processos de ensino e aprendizagem, atuando principalmente nos seguintes temas: formação de professores, processos motivacionais, metodologias criativas de ensino, mal-estar e bem-estar docente.