Publicações no BrCris
 

Profª Drª. Marisa Cristina Vorraber Costa

Graduated in Philosophy, Master in Education, PhD in Humanities - Education and full professor in Teaching and Curriculum of the Faculty of Education of UFRGS (retired). She completed postdoctoral internships at the University of Lisbon (Capes Scholarship), at the Complutense University of Madrid (CNPq scholarship) and Senior Internship at Pädagogische Hochschule of Karlsruhe ? Germany (Capes scholarship). She is also an expert in Teaching Methods and Techniques with a specialization course in Continuing Education of Teachers [teacher?s centres] in England (scholarship from the British Council). From 1998 to 2018 she served as a guest professor of the Graduate Program in Education of the Federal University of Rio Grande do Sul, and from 2002 to 2017 she was also an adjunct professor at the Lutheran University of Brazil, working in the Master's and Doctorate Program in Education. She was a productivity fellow at CNPq for 15 years, having concentrated her research on Cultural Studies in Education. For several years she developed a research program on Culture and Pedagogy, within which she conducted research and guided theses and dissertations focusing on the relations between power, discourse and cultural policy in education, as well as the connections between education, school, consumption and contemporary culture. In recent years she has devoted herself to the study of cultural pedagogies, having guided theses and published articles on this subject. She was associate editor of Educational Action Research Journal and also member of the Editorial Committee and after of the Editorial Board of Revista Brasileira de Educação. She is currently a member of the editorial board as well a consultant for several journals. Since 2003 she is responsible for the section Culture and Pedagogy of the Portuguese journal The Education Page. She is the author of numerous articles published in qualified national and international journals, as well as book chapters. She also published and organized several books. Among them stand out: Teaching And Professionalism (Ed. Sulina); The curriculum at the thresholds of the contemporary (ed. DP&A); Basic School at the turn of the century: culture, politics and curriculum (ed. Cortez); Cultural Studies in Education: media, architecture, toy, biology, literature, cinema (ed. from UFRGS); Does the school have a future? (ed. Lamparina); Education in media culture and consumption (ed. Lamparina); Cultural Studies & Education - contingencies, articulations, adventures, dispersions (Ed. da Ulbra); and the collections Investigative Paths I, II and III (ed. Lamparina). She is co-founder and former coordinator of the Center for Studies on Curriculum, Culture and Society (NECCSO), which she currently includes as a consultant.
Licenciada em Filosofia, mestre em Educação, doutora em Ciências Humanas - Educação e professora titular em Ensino e Currículo da Faculdade de Educação da UFRGS (aposentada). Realizou estágios de pós-doutorado na Universidade de Lisboa (bolsista Capes), na Universidade Complutense de Madri (bolsista CNPq) e Estágio Sênior na Pädagogische Hochschule de Karlsruhe ? Alemanha (bolsista Capes). É também especialista em Métodos e Técnicas de Ensino com estágio de especialização em Educação Continuada de Professores, na Inglaterra (bolsista do Conselho Britânico). De 1998 a 2018 atuou como docente convidada do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul, e de 2002 a 2017 foi também professora adjunta da Universidade Luterana do Brasil, atuando no Programa de Mestrado e Doutorado em Educação. Foi bolsista de produtividade do CNPq por 15 anos, tendo concentrado suas pesquisas nos Estudos Culturais em Educação. Por vários anos desenvolveu um programa de pesquisa sobre Cultura e Pedagogia, dentro do qual realizou pesquisas e orientou teses e dissertações tendo como foco as relações entre poder, discurso e política cultural na educação, assim como as conexões entre educação, escola, consumo e cultura contemporânea. Nos últimos anos dedicou-se ao estudo das pedagogias culturais, tendo orientado teses e publicado artigos sobre esse tema. Foi editora associada da revista Educational Action Research e também membro do Comitê Editorial e depois do Conselho Editorial da Revista Brasileira de Educação. Atualmente integra o Conselho Editorial e é consultora de vários periódicos. Desde 2003 é responsável pela rubrica Cultura e Pedagogia do periódico português A Página da Educação. É autora de inúmeros artigos publicados em periódicos qualificados nacionais e internacionais, assim como de capítulos de livros. Também publicou e organizou vários livros. Dentre eles destacam-se: Trabalho Docente e Profissionalismo (Ed. Sulina); O currículo nos limiares do contemporâneo (ed. DP&A); Escola Básica na virada do século: cultura, política e currículo (ed. Cortez); Estudos Culturais em Educação: mídia, arquitetura, brinquedo, biologia, literatura, cinema (ed. da UFRGS); A escola tem futuro? (ed. Lamparina); A educação na cultura da mídia e do consumo (ed. Lamparina); Estudos Culturais & Educação ? contingências, articulações, aventuras, dispersões (Ed. da Ulbra); e as coletâneas Caminhos Investigativos I, II e II (ed. Lamparina). É co-fundadora e ex-coordenadora do Núcleo de Estudos sobre Curriculo, Cultura e Sociedade (NECCSO), que integra atualmente na condição de consultora.

Áreas De Investigação áreas de pesquisa

  •  
  • Visão geral
  •  
  • Afiliação
  •  
  • Publicações
  •  
  • Ensino
  •  
  • Identidade
  •  
  • Ver todos
  •