Full professor at the Institute of Psychology, University of Brasília. She holds a degree in Psychology by the Fluminense Federal University (1986), a Master's degree in Psychology from the Pontifical Catholic University of Rio de Janeiro (1992) and a PhD in Education from the Pontifical Catholic University of Rio de Janeiro (2000). Between 2015/2016, I undertook a post-doctoral internship at the Pontifical Catholic University of Rio de Janeiro and the University together with Aalborg, Denmark. In 2009, I completed a previous post-doctoral program in Psychology, at the Autonomous University of Madrid, Spain, and before in Human Development at Clark University, Worcester (MA), USA (2005). I develop research projects in Human Development Psychology along the life course, with emphasis upon social development in the urban context, schools and socio educational institutions of youth justice system such as socio educative care units. I am the Head of LABMIS - Laboratory of Cultural Psychology and I currently coordinate a Working Group on "Dialogic Psychology" hosted by the National Association on Research and Graduate Programs in Psychology (acronym, ANPEPP). I organized the books "Psychology of the processes of human development: culture and education" (2016) and "Diversity and culture of peace at school: contributions from the sociocultural perspective" (2012). She is co-author of several works, among them: "The science of human development: challenges for psychology and education" (2014), "Teaching in Socio-education" (2014), Juvenile Justice: And "Course on Prevention of Drug Use for Public School Educators" (2012, 3rd edition) and coordinator of the Postgraduate Program in Human Development and Health Processes (master's and doctorate), University of Brasília, in 2008, Position to which I returned between 2010 and 2013. I was a former president of the Brazilian Association of Developmental Psychology (ABPD), board 2010-2012, after having assumed the position of vice president of the same Association in 2008-2010 and the National Association on Research and Graduate Studies (ANPEPP), board 2016-2018.
Professora Titular do Instituto de Psicologia da Universidade de Brasília aposentada e atual Pesquisadora Colaboradora Senior da mesma universidade. Possui graduação em Psicologia pela Universidade Federal Fluminense (1987), Mestrado em Psicologia pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (1992) e Doutorado em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (2000). Entre 2015 e 2016, realizou projeto pós-doutoral na Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro e Universidade de Aalborg, Dinamarca. Concluiu, em 2009, Estágio Pós-doutoral em Psicologia, na Universidade Autônoma de Madri, Espanha, e antes, em Desenvolvimento Humano na Clark University, Worcester (MA), E.U.A (2005). É membro da Rede SPPREAD International (Social Pedagogy Practice, Research, and Development). Coordenadora de Plano de Trabalho financiado pelo programa Capes Print. Desenvolve projetos de pesquisa na área de Psicologia do Desenvolvimento humano no curso de vida, com ênfase no desenvolvimento social no contexto urbano, das escolas e instituições do sistema de garantia de direitos tal como unidades de atendimento socioeducativo. Membro do LABMIS - Laboratório de Psicologia Cultural e coordenadora do Núcleo de Estudos das Adolescências Contemporâneas (GAIA). Membro do GT Psicologia Dialógica (ANPEPP) e da Rede Social Pedagogy Practice, Research and Development (SPPREAD). Membro do comitê científico da Revista Human Arenas (Springer), Cadernos CEDES (Unicamp) e Revista Nome (UFG). Autora das coletâneas "Psychology as a Dialogical Science: self and culture mutual development" (Springer, 2020). Adolescência, direitos humanos e socioeducação (Appris, 2017). "Psicologia dos processos de desenvolvimento humano: cultura e educação" (Alínea, 2016) e "Diversidade e cultura da paz na escola: contribuições da perspectiva sociocultural" (Mediação, 2012). É co-autora de diversas obras, entre as quais: "A ciência do desenvolvimento humano: desafios para a psicologia e a educação" (2014), "Docência na Socioeducação" (2014), Justiça juvenil: teoria e prática" (2014) e "Curso de Prevenção do Uso de Drogas para Educadores de Escolas Públicas" (2012, 3ª edição). Foi coordenadora do Programa de Pós-graduação em Processos de Desenvolvimento Humano e Saúde (mestrado e doutorado), da Universidade de Brasília, em 2008, cargo ao qual retornou em 2010, até 2013. Foi presidente da Associação Brasileira de Psicologia do Desenvolvimento (ABPD), gestão 2010-2012, e antes, a vice-presidente da mesma Associação na gestão 2008-2010. Membro do Diretoria da Associação Nacional de Pesquisa e Pós-graduação (ANPEPP), gestão 2016-2018 e 2018-2020.