Suzani Cassiani de Souza
Suzani is a professor at the Federal University of Santa Catarina, working in the Graduate Program in Scientific and Technological Education (UFSC) and as a visitor to the PG in Teaching Program (RENOEN-UFS). She is the leader of the Study and Research Group on Science and Technology Discourses in Education. She has a degree in Biological Sciences with a Specialization, Master's, Doctorate in Education from UNICAMP (2000) and a Post-Doctorate in Social Sciences (Senior Internship, 2015) at the University of Coimbra-Portugal. She is a member of the CNPq Advisory Committee in the area of Education. At UFSC, she worked in the management of the Dean of Graduation and PPGECT. Coordinated national network projects (Education Observatory, Prodocência and Procad) and international projects especially with Timor-Leste (CAPES Teacher Qualification and Portuguese Language Teaching Program, International Pro Mobility, UFSC Internationalization Project), by CAPES and CNPq . She is the coordinator of the Cooperation Agreement between UFSC and the National University of Timor Lorosa'e, in which she is the focal point of the Brazilian Cooperation Agency of the Ministry of Foreign Affairs, developing several projects with that country. She was Executive Secretary and Vice-President of the Brazilian Association of Research in Science Education (2017-2019). Her area of investigation involves discursive studies related to teacher education, effects of coloniality and decolonial pedagogies. She is editor of the Brazilian Journal of Research in Science Education and Assistant Editor of the Revista Ciência & Educação, UNESP. She is a researcher with a CNPq research productivity grant since 2012.
É professora titular da Universidade Federal de Santa Catarina, atuando no Programa de Pós-Graduação em Educação Científica e Tecnológica (UFSC) e como visitante do Programa de PG em Ensino (RENOEN-UFS). É líder do Grupo de Estudos e Pesquisas Discursos da Ciência e da Tecnologia na Educação. É licenciada em Ciências Biológicas com Especialização, Mestrado, Doutorado em Educação pela UNICAMP (2000) e Pós-Doutorado em Ciências Sociais (Estágio Sênior, 2015) na Universidade de Coimbra-Portugal. Na UFSC, atuou na gestão na Pró-Reitoria de Graduação e do PPGECT. Coordenou projetos nacionais em rede (Observatório da Educação, Prodocência e Procad) e projetos internacionais especialmente com o Timor-Leste(Programa de Qualificação Docente e Ensino de Língua Portuguesa da CAPES, Pró Mobilidade Internacional, Projeto Internacionalização da UFSC), pela CAPES e CNPq. É coordenadora do Acordo de Cooperação entre a UFSC e Universidade Nacional de Timor Lorosa'e, no qual é ponto focal da Agência Brasileira de Cooperação do Ministério das Relações Exteriores, desenvolvendo vários projetos com aquele país. Foi Secretária Adjunta e Vice-Presidente da Associação Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências (2015-2019). Sua área de investigação envolve estudos discursivos relacionados à formação de professores, efeitos de colonialidade e pedagogias decoloniais É editora da Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências e Editora Assistente da Revista Ciência & Educação, UNESP. É pesquisadora bolsista produtividade em pesquisa do CNPq, desde 2012. É membro do Comitê de Assessoramento do CNPq, na área de Educação.
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