Bruno Pompeu Marques Filho
Bruno Pompeu is an advertiser, graduated in 2004 from the School of Communications and Arts, University of São Paulo (ECA-USP). He holds a master's degree (2009) and a doctorate (2013) in Communication Sciences from the University of São Paulo (PPGCOM-USP), having dedicated himself since then to the studies of consumption, language and communication, advertising, based on theoretical and methodological semiotics. He is a professor at the University of São Paulo in the Publicity and Propaganda course at the School of Communications and Arts (ECA-USP). He is a member of the Semiotic Studies Group in Communication, Culture and Consumption (GESC3) and the Southeast regional representative of the Brazilian Association of Researchers in Advertising (ABP2). He is the author of the books "Where did advertising come from, where is it and where is it going?" (2021), "Semio-publicity: epistemology and curriculum of advertising" (2018) and co-author of the "Technical and Critical Dictionary of Advertising Communication" (2012). He regularly participates in national and international academic events, always in the areas of communication, advertising, consumption and semiotics. He is one of the founding partners of Casa Semio, a space dedicated to research in semiotics, focusing on issues of advertising language, developing studies that support and subsidize the creation of concepts, creation of advertising campaigns, brand language and tone of voice, developments various tactics (packaging, visual identity, communication, etc.).
Bruno Pompeu é publicitário, formado em 2004 pela Escola de Comunicações e Artes, da Universidade de São Paulo (ECA-USP). É mestre (2009) e doutor (2013) em Ciências da Comunicação pela Universidade de São Paulo (PPGCOM-USP), tendo se dedicado desde então aos estudos do consumo, da linguagem e da comunicação, publicitária tendo por base teórico-metodológica a semiótica. É professor da Universidade de São Paulo no curso de Publicidade e Propaganda da Escola de Comunicações e Artes (ECA-USP). É membro do Grupo de Estudos Semióticos em Comunicação, Cultura e Consumo (GESC3) e representante regional Sudeste da Associação Brasileira de Pesquisadores em Publicidade (ABP2). É autor dos livros "De onde veio, onde está e para onde vai a publicidade?" (2021), "Semiopublicidade: epistemologia e currículo da publicidade" (2018) e coautor do "Dicionário técnico e crítico da comunicação publicitária" (2012). Participa regularmente de eventos acadêmicos nacionais e internacionais, sempre nas áreas de comunicação, publicidade, consumo e semiótica. É um dos sócios-fundadores da Casa Semio, espaço destinado às pesquisas em semiótica, com foco em questões de linguagem publicitária, desenvolvendo estudos que sustentam e subsidiam a criação de conceitos, criação de campanhas publicitárias, linguagem e tom de voz de marca, desdobramentos táticos variados (embalagem, identidade visual, comunicação etc.).
Áreas De Investigação
- Visão geral
- Publicações
- Ensino
- Identidade
- Ver todos
