Professor and Researcher at the Federal University of Rio de Janeiro. Master and Doctoral Advisor. He has experience in the intersection of the areas of Human Sciences, Social Sciences and Health Sciences with an emphasis on the fields of Education, Health and Culture. Accredited in the postgraduate program of the NUTES Institute of Education in Science and Health.He graduated in Dentistry (1999) and Master in Educational Technology for Health (2002), both from the Federal University of Rio de Janeiro. He lived in Barcelona (Catalunya - Spain) where he obtained another Master's degree (2008) from the Faculty of Psychology at the Universitat Autònoma de Barcelona (UAB). This was the same institution where he also obtained the title of 'European Doctor' (2012) in "Communication Psychology: Social Interaction and Human Development".He had previous professional experience at the National School of Public Health of the Oswaldo Cruz Foundation (ENSP / FIOCRUZ) and at the Institute of Social Medicine of the University of the State of Rio de Janeiro (IMS / UERJ).Since 2014 he works at the Federal University of Rio de Janeiro (UFRJ) where he coordinates the Science Studies Laboratory (LEC). He acts as one of the leaders of the CNPq Research Group: "Cogitare: Training, Politics and Human Work" where he develops studies in the lines of research: "Public Policies, Work and Evaluation in Education", "Professional and Teacher Training in Science and Health "and" Sociocultural Mediations in Science and Health ".Has the following research interests: i) Public Policies on Education and Health; ii) Health Work and Education: Theories, Methods and Practices; iii) Teaching in Higher Education in Health; iv) Evaluation and quality of health training and; v) Life History and Professional Identity of teachers and health professionals; vi) Educational Praxis, Transdisciplinarity and Health Promotion: Intersectoral Collective Action, Popular Health Education, Social Vulnerability, Subject Autonomy and Community Empowerment; vii) Communication Psychology: intersubjectivity, Social Interaction and Human Development; viii) Teaching Work, Teaching Practices and Teacher Training; ix) Research Methods in Education, Action Research and Participatory Research; x) Social Epistemology and Theories of Critical and Post-Critical Thinking in Latin America.
Professor e Pesquisador da Universidade Federal do Rio de Janeiro e Professor Visitante na McMaster University (Canada). Experiência na interseção das áreas de Ciências Humanas, Ciências Sociais e Ciências da Saúde com ênfase nos campos de Educação, Saúde, Políticas Públicas e Cultura. Orientador de Mestrado e Doutorado no programa de pós-graduação do Instituto NUTES de Educação em Ciências e Saúde.Bacharel em Odontologia (1999) e Mestre em Tecnologia Educacional para Saúde (2002), ambos pela Universidade Federal do Rio de Janeiro. Mestre em Psicologia (2008) e Doutor em Psicologia da Comunicação: Interação Social e Desenvolvimento Humano (2012) ambos pela Universitat Autònoma de Barcelona (UAB - Catalunya/ España).Experiência profissional anterior (2004-2014) na Escola Nacional de Saúde Pública da Fundação Oswaldo Cruz (ENSP/FIOCRUZ) e no Instituto de Medicina Social da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (IMS/UERJ). Desde 2014 trabalha na Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ) onde coordenou o Laboratório de Estudo das Ciências até janeiro de 2023. Atua como líder no CNPq do "Grupo de Pesquisa COGITARE: Estudos em Política, Formação e Trabalho Humano". Desenvolve estudos nas linhas de pesquisa: "Políticas Públicas, Trabalho e Avaliação em Educação", "Formação Profissional e Docente nas Ciências e na Saúde" e "Estudos Culturais na Educação em Ciências e Saúde". Atualmente coordena o projeto de pesquisa: "A Incorporação das Tecnologias de Realidade Virtual em Educação, Ciências e Saúde; e o Desenvolvimento de Experiências Pedagógicas Inovadoras em Ambientes de Metaverso". Interesses de pesquisa: i) Políticas Públicas de Educação e Saúde; ii) Trabalho e Formação em Saúde; iii) Ensino e Docência na Educação Superior em Saúde; iv) Avaliação e qualidade da formação em saúde; v) História de Vida, processos de trabalho e Formação de professores e profissionais de saúde; vi) Formação Política, Direitos Sociais e Educação Popular vii) Psicologia Comunitária: intersubjetividade, Intervenção Social e Desenvolvimento Humano; viii) Tecnologias de Informação e Comunicação na Educação; ix) Investigação-Ação-Participação (IAP) x) Epistemologia Social e Teorias do Pensamento Crítico e Decolonial na América Latina.