Publicações no BrCris
 

Robert Evan Verhine

Robert (Bob) Verhine concluiu o bacharelado (B.A.) em Economia pela University of California, o mestrado (M.A.) em Estudos Latino-americanos pela University of California e o doutorado (Ph.D.) em Educação pela Universität Hamburg. Nascido e criado na Califórnia (EUA), trabalha na Universidade Federal da Bahia (UFBA) desde 1977. Atualmente é Professor Titular (aposentado) da Faculdade de Educação e Professor Permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação da UFBA. Além disso, é membro da comissão responsável pela elaboração do Plano PNPG 2021-2030 e do Grupo de Trabalho da CAPES sobre o ensino hibrido. É também membro do Conselho Científico da Associação Brasileira de Avaliação Educacional (ABAVE), Membro Fundador e componente da Diretoria da Academia de Ciências da Bahia (ACB) e Senior Fellow do Centro Lemann para o Empreendedorismo e Inovação na Educação Brasileira, localizado na Universidade Stanford (EUA). Até recentemente, trabalhou com a CAPES como Coordenador da Área de Educação (pela segunda vez) e como membro titular do seu Conselho Técnico Científico (CTC-ES), para o qual coordenou os Grupos de Trabalho (GT) referentes à autoavaliação e à educação a distância. Atuou em duas ocasiões como Pró-Reitor de Pós-Graduação da UFBA (de 1995 a 1998 e de 2010 a 2014), durante as quais serviu como coordenador e vice coordenador da Região Nordeste do Fórum Nacional de Pró-Reitores de Pesquisa e Pós-Graduação (FOPROP). No passado, serviu como Presidente da Comissão Nacional de Avaliação do Ensino Superior (CONAES), Vice-Presidente da Associação Brasileira de Avaliação Educacional (ABAVE), membro do Conselho Diretor da Comissão Fulbright do Brasil e membro da Comissão Editorial do CNPq. Também foi Diretor Científico da Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado da Bahia (FAPESB), membro da Comissão Técnica de Acompanhamento da Avaliação (CTAA) do INEP, membro do Comitê Multidisciplinar de Articulação do CNPq, Presidente do Comitê Assessor para a Área de Educação do CNPq e Bolsista de Produtividade do CNPq (nível 1B). Adicionalmente, ocupou posições tais como Presidente da Sociedade Brasileira de Educação Comparada, Coordenador do Programa de Pós-Graduação em Educação da UFBA e Diretor do Centro de Estudos Interdisciplinares para o Setor Público, órgão suplementar da UFBA que se especializou na avaliação da educação básica e superior, inclusive da educação na modalidade a distância. E ainda, foi Vice Coordenador do Fórum Nacional de Coordenadores de Programas de Pós-Graduação em Educação (FORPRED) e representante da UFBA junto à Universidade Aberta do Brasil (UAB). No cenário internacional, atuou como Visiting Scholar nas seguintes instituições: Universität Hamburg (1989), Brown University (1990), Universidade de Lisboa (2002), Stanford University (2016) e a Universidade Nacional de Timor Leste (2011, 2012, 2015). Suas áreas de ênfase são: Economia da Educação, Avaliação Educacional, Políticas Públicas de Educação e Educação Comparada.
Robert (Bob) Verhine is currently Professor of Education at the Federal University of Bahia (UFBA). He is currently a member of the national commission for developing and monitoring a 10-year plan for graduate education in Brazil. He also a Senior Fellow of the Lemann Center at Stanford University, serves on the Scientific Council (and was formerly Vice President) of the Brazilian Association of Educational Evaluation (ABAVE) and is a founding member of the Academy of Sciences of the State of Bahia. He just completed terms as CAPES Coordinator for the field of Education and as member of the CAPES Scientific Board. He recently was a member of the Fulbright Commission of Brazil and of the Editorial Commission of CNPq. He also served a four-year term as UFBA´s Vice Provost (Pró-Reitor) of Graduate Study and two one-year terms as the President of the National Commission for the Evaluation of Higher Education (CONAES). Born and raised in California, Prof. Verhine obtained a BA in Economics from UCSB, a MA in Latin American Studies from UCLA e a PhD in Comparative and International Education from the University of Hamburg (Germany). He originally came to Brazil in the 1960s as a Peace Corps Volunteer and has taught in the School of Education at UFBA since 1977, giving courses in the economics of education, comparative education, and research methods. In the past he has served as Vice Provost for Research at UFBA, Coordinator of UFBA´s Graduate Program in Education, Director of UFBA´s Center for the Interdisciplinary Study of the Public Sector (ISP), Scientific Director of the Foundation for Research Support of the State of Bahia (FAPESB), and President of the Brazilian Comparative Education Society (SPEC). Over the years he is worked extensively with a variety of state and federal agencies in Brazil dealing with science, research and educational evaluation, and he has consulted for a number of international organizations, including the World Bank, Unicef, the Ford Foundation, and the Encyclopedia Britannica. With respect to other international involvements, Prof. Verhine has served as a visiting scholar at Brown University, the University of Lisbon, the University of Hamburg, and the National University of East Timor. He has participated in official missions to Mozambique, the Cape Verde Islands, East Timor, and, on several occasions, to the United States. In addition, he has represented Brazil at meetings of the Educational Sector of MERCOSUL held in Montevideo and has chaired the research and finance committees of the World Council of Comparative Education Societies. Publications authored by Robert Verhine have appeared as books, book chapters, and articles in national and international journals, addressing topics dealing with education public policy, educational finance, educational evaluation, education and work, and education in international/comparative perspective.

Áreas De Investigação áreas de pesquisa

  •  
  • Visão geral
  •  
  • Publicações
  •  
  • Ensino
  •  
  • Identidade
  •  
  • Ver todos
  •