Mônica Mesquita is a leading researcher at the MARE Research Center, where she is the coordinator of the Observatory of Ocean Literacy - OLO, professor-advisor in the Master's and Doctoral programs in the Departments of Environmental Science and Engineering and Applied Social Sciences, in the Faculty of Sceiences and Technology at New University of Lisbon; guest professor at the Master in Social Education at the University of Algarve; as well as collaborating researcher at GEPEM - Group of Studies and Research in Ethnomathematics of the University of São Paulo / Brazil, at ATINER - Athens Institute for Education and Research, and at the International Sociological Association, in which she co-ordinates the Research Group 54 - Body and Social Sciences. She has the first degree in Pure Mathematics, with a minor in mathematics teaching and curriculum, and a Master in Mathematics Education; both in Catholic Pontifical University of São Paulo/Brazil. Having the urbanity as a major theme of her research, she found in the Ethnomathematics and in the Socioanthropology of Mathematics an holistic theoretical framework to work with children in street situation and indigenous people, both in Brazil. In Portugal, since 2001, she was researcher in European projects of technological education: ModellingSpace (IST-2000-25385) and DALEST (224269-CP-1-2005-CY-MINERVA-M), and researcher in a national project of the Ministry of Education on adult education: RVCC (Recognition and Validation of Key Skills). Still in Portugal, Mônica awarded a grant to develop internationally her PhD in Science Education from Fundação para a Ciência e Tecnologia (FCT). In 2011, she was the principal researcher at Urban Boundaries: The dynamic of cultural encounters in communitarian education ? a scientific national project, also supported by FCT, in which she has worked with local communities (Fishing and Multicultural Slum), developing the concept of Communitarian Education and Governance. She is the founder researcher of GEPEm - PT and co-founder researcher of EmF ? supported by CNPq/Brazil. Nowadays, she is principal researcher in the following projects: (1) Marine Science, Technology & Society Education Program (mSTS) - Constitution of a graduate program with a holistic view of the oceans - 2021-2023 - Blue Growth Program EEA Grants. Project ID: EEA.BG.CALL5.007.2020; (2) Smart Fishing - Integration of new technologies for sustainable and safe local fishing. 2019 ? 2021 - MAR2020 Operational Program: Support for Innovation and Knowledge Transfer between Scientists and Fishermen. Project ID: 16-01-03-FMP-0028. (3) Partibridges - Recherche enseignement et pratique: construct des ponts autour de la participation des jeunes. 2018 ? 2021. Program ERASMUS +, Action-Clé2 ? coopération en matière d?innovation et d?échange de pratiques ? KA203 - Patenariats stratégiques de l?enseignement supérieur. Project ID: 2018-1-FR01-KA203-048041.
Mônica Mesquita é pesquisadora senior no Centro MARE de investigação, no qual é coordenadora do Observatório de Literacia Oceânica - OLO, professora-orientadora nos programas de Mestrado e Doutoramento nos Departamentos de Ciência e Engenharia do Ambiente e Ciências Sociais Aplicadas, na Faculdade de Ciências e Tecnologia da Universidade Nova de Lisboa; professora convidada no Mestrado em Educação Social da Universidade do Algarve; além de pesquisadora colaboradora no GEPEM - Grupo de Estudos e Pesquisa em Etnomatemática da Universidade de São Paulo / Brasil, no ATINER - Instituto de Atenas para Educação e Pesquisa, e no International Sociological Association, no qual cocordena o Research Group 54 - Body and Social Sciences. Graduada e licenciada em Matemática Pura, desenvolveu, com uma bolsa da CAPES, um mestrado em Educação Matemática, com especialização em formação de professores e currículo; ambas formações na Pontifícia Universidade Católica de São Paulo / Brasil. Tendo a urbanidade como tema principal de sua pesquisa, encontrou na Etnomatemática e na Socioantropologia da Matemática um referencial teórico holístico para trabalhar com crianças em situação de rua e povos indígenas, ambos no Brasil. Em Portugal, desde 2001, foi investigadora em projectos europeus de educação tecnológica: ModellingSpace (IST-2000-25385) e DALEST (224269-CP-1-2005-CY-MINERVA-M), e pesquisadora em um projecto nacional do Ministério da Educação sobre educação de adultos: RVCC (Reconhecimento e Validação de Competências Chave). Ainda em Portugal, Mônica foi galardoada, com uma bolsa para desenvolver internacionalmente o seu doutoramento em Ciências da Educação, pela Fundação para a Ciência e Tecnologia (FCT). Em 2011, foi a principal pesquisadora do Fronteiras Urbanas: A dinâmica dos encontros culturais na educação comunitária - um projeto nacional científico, também apoiado pela FCT, no qual trabalhou com comunidades locais (Pesqueira e Comunidade Multicultural), desenvolvendo o conceito de Educação Comunitária. É pesquisadora fundadora do GEPEm - PT e pesquisadora co-fundadora do EmF - apoiada pelo CNPq / Brasil. Atualmente, é pesquisadora principal nos seguintes projetos: (1) Marine Science, Technology & Society Education Programme (mSTS) - Constituição de uma pós-graduação com uma visão holística sobre os oceanos - 2021-2023 - Programa de Crescimento Azul EEA Grants. Projeto ID: EEA.BG.CALL5.007.2020; (2) Smart Fishing - Integração de novas tecnologias para a pesca local sustentável e segura. 2019 ? 2021 - Programa Operacional MAR2020: Apoio à Inovação e à Transferência de Conhecimentos entre Cientistas e Pescadores. Projeto ID: 16- 01-03-FMP-0028. (3) Partibridges - Recherche enseignement et pratique : construire des ponts autour de la participation des jeunes. 2018 ? 2021. Programme ERASMUS +, Action-Clé2 ? coopération en matière d?innovation et d?échange de pratiques ? KA203 - Patenariats stratégiques de l?enseignement supérieur. Projeto ID: 2018-1-FR01-KA203-048041.