Publications in VIVO
 

Ailton Vitor Guimarães

Doctorate in Education by Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais (FaE / UFMG), in Research Line of the Policy, Work and Human Formation; Masters in Technology / Technological Education at Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais (CEFET-MG), Full Degree in Physical Education and Specialization in Leisure, both of UFMG. He is Professor in Career of the Basic, Technical and Technological Education (EBTT) in CEFET-MG, it is member of the permanent staff of the Postgraduate Program in Technological Education (PPGET) of the instituition and operates mainly in the areas of education, work, technology, professional and technological education, physical education into the schools and public policies. Leads the Research Group on Theory and Methodology of Technological Education (PETMET), at CEFET-MG; and is a member of the NETE, at FaE/UFMG. His performance in the area of Professional and Technological Education (EPT) it focuses on the educational processes of the EPT schools. It also includes, in this universe, elements related to aspects of human formation, its particularities in the established social relations and the social construction of reality through communicational resources, founded on transforming human action and driven by science and technology. In his work it is possible to identify traces of his original performance, as a musician / composer, which allows the introduction of elements related to his artistic-cultural production. As a result, art and culture are latent elements that have permeated part of their interests, what the intersection with the teaching and training in the EPT influences and, sometimes, defines in social relations. He was Executive Editor of Trabalho Educação journal (Work Education journal - 2010-2018), edited at Núcleo de Estudos sobre Trabalho e Educação (Center for Studies on Work and Education - NETE, FaE / UFMG), available at ; he's currently Assistant Editor of this journal.
Doutor em Educação pela Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais (FaE/UFMG), na Linha de Pesquisa Política, Trabalho e Formação Humana; Mestre em Tecnologia (Educação Tecnológica) pelo Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais (CEFET-MG); Licenciatura Plena em Educação Física e Especialização em Lazer, ambos pela UFMG. É Professor Titular do CEFET-MG, integra o quadro permanente do Programa de Pós-graduação em Educação Tecnológica (PPGET) da instituição e atua, principalmente, nas áreas de: educação, trabalho, tecnologia, educação profissional e tecnológica (EPT), educação física escolar e políticas públicas. Lidera o Grupo de Pesquisa em Teoria e Metodologia do Ensino Tecnológico (PETMET), no CEFET-MG. Sua atuação na área de EPT tem como foco os processos educacionais da escola de EPT. Inclui ainda, nesse universo, elementos relacionados aos aspectos da formação humana, suas particularidades nas relações sociais estabelecidas e na construção social da realidade por meio dos recursos comunicacionais, fundados na ação humana transformadora e impulsionados pela ciência e tecnologia. No seu trabalho é possível identificar traços de sua atuação de origem, como músico/compositor, o que permite a introdução de elementos relacionados à sua produção artístico-cultural. Arte e cultura, em função disso, são elementos latentes que têm perpassado parte de seus interesses, naquilo que a interseção com o ensino e com a formação na EPT influencia e, por vezes, define nas relações sociais. Foi Editor Executivo da Revista Trabalho Educação (2010-2018), publicada pelo Núcleo de Estudos sobre Trabalho e Educação (NETE), da FaE/UFMG, disponível em www.fae.ufmg.br/trabalhoeeducacao.

Research Areas research areas

  •  
  • Overview
  •  
  • Affiliation
  •  
  • Publications
  •  
  • Research
  •  
  • Teaching
  •  
  • Identity
  •  
  • View All
  •