Publicações no BrCris
 

Italo Francisco Curcio

Ítalo Francisco Curcio has a Post-Doctorate from the University of Minho, in Portugal, in the area of Education and Information Systems, with research in Distance Education - management model and material production. He holds a PhD in Education, Art and History of Culture and a Masters in Materials Engineering, both from Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, Brazil. Specialist in Higher Education Didactics and Specialist in Material Sciences. He has several postgraduate courses in the area of Nuclear Physics, he has a degree in Pedagogy, a Bachelor's and a Licentiate in Physics, with a qualification in Mathematics and Chemistry. In the professional area, he was a Physics and Mathematics teacher in Basic Education (former elementary and high school) for more than twenty years, in public and private education; Coordinator of Basic Education, Higher Education and Postgraduate Courses, and Pedagogical Advisor. He has been a professor since 1975, and as a university professor since 1978, working predominantly in the training of Basic Education and Higher Education Teachers. Author of several books, he also has several publications in Scientific Journals and annals of National and International Congresses, publications in newspapers and presented articles. Guest lecturer at academic and management educational events, with interdisciplinary themes and themes related to Education, Ethics and Citizenship and teacher training. He composed and is part of scientific committees and congress evaluation committees in Brazil and abroad. In 2014, he was appointed Ambassador for the Culture of Peace and Global Ethics by the World Federation of UNESCO Clubs, Centers and Associations. In 2022, he received the Peacekeepers Medal of Merit, from the UN Peacekeeping Forces, through the American Association of United Nation Intergovernmetal Peacekeeping ? South America. He is a member of the National Education Forum - FNE, since 2017, as a representative of ABIEE - Brazilian Association of Evangelical Educational Institutions. As an academic, he was a professor and researcher at several institutions, with emphasis on the Mackenzie Presbyterian University, where he worked for 44 years, with lines of investigation that include the areas of Basic Education Teacher Training, School Management, Inclusive Education, Teaching in Higher Education, Ethics and Citizenship and Ethics in Education; in the administrative sphere, he held several management positions, including the Coordination of the Degree in Pedagogy at this University and the Vice-Director of its Center for Education, Philosophy and Theology. In social life, he works as a volunteer in third sector institutions, having held different positions in their executive boards, including that of President. He is currently a member of the Boards of Curators of these institutions.
Ítalo Francisco Curcio é Pós-Doutorado pela Universidade do Minho, em Portugal, na área da Educação e Sistemas de Informação, com pesquisa em Educação a Distância - modelo de gestão e de produção de material. Possui Doutorado em Educação, Arte e História da Cultura e Mestrado em Engenharia de Materiais, ambos pela Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, Brasil. Especialista em Didática do Ensino Superior e Especialista em Ciências dos Materiais. Possui diversos cursos de pós-graduação na área de Física Nuclear, é Licenciado em Pedagogia, Bacharel e Licenciado em Física, com habilitação em Matemática e Química. Na área profissional, foi professor de Física e Matemática da Educação Básica (antigo primeiro e segundo graus) por mais de vinte anos, no ensino público e privado; Coordenador de Cursos da Educação Básica, Educação Superior e Pós-Graduação, e Orientador Pedagógico. É professor desde 1975, e como professor universitário, desde 1978, atuando predominante na formação de Professores da Educação Básica e Ensino Superior. Autor de vários livros, possui também diversas publicações em Revistas Científicas e anais de Congressos Nacionais e Internacionais, publicações em jornais e de artigos apresentados. Conferencista convidado em eventos educacionais acadêmicos e de gestão, com temas interdisciplinares e temas ligados à Educação, Ética e Cidadania e formação de professores. Compôs e compõe comissões científicas e comissões de avaliação de congressos no Brasil e no Exterior. Foi nomeado, em 2014, Embaixador de Cultura de Paz e Ética Global pela World Federation of UNESCO Clubs, Centres and Associations. Em 2022 recebeu a Medalha de Mérito dos Pacificadores, das Forças de Paz da ONU, por meio da American Association of United Nation Intergovernmetal Peacekeeping ? América do Sul. É membro titular do Fórum Nacional de Educação ? FNE, desde 2017, como representante da ABIEE - Associação Brasileira de Instituições Educacionais Evangélicas. Como acadêmico, foi professor e pesquisador em diversas instituições, com destaque para a Universidade Presbiteriana Mackenzie, onde atua há 45 anos, com as linhas de investigação que contemplam as áreas de Formação de Professores da Educação Básica, Gestão Escolar, Educação Inclusiva, Docência na Educação Superior, Ética e Cidadania e Ética na Educação; no âmbito administrativo, exerceu vários cargos de gestão, incluindo a Coordenação do Curso de Licenciatura em Pedagogia desta Universidade e a Vice Diretoria de seu Centro de Educação, Filosofia e Teologia. Na vida social, atua como voluntário em instituições do terceiro setor, tendo ocupado diferentes cargos em suas diretorias executivas, incluindo o de Presidente. Atualmente é membro de Conselhos de Curadores destas instituições.

Áreas De Investigação áreas de pesquisa

  •  
  • Visão geral
  •  
  • Publicações
  •  
  • Pesquisas
  •  
  • Identidade
  •  
  • Ver todos
  •