Publicações no BrCris
 

Filipe Ceppas de Carvalho e Faria

Filipe Ceppas was graduated in Philosophy from UnB (1993), holds a Master's degree in Philosophy by the Pontifical Catholic University of Rio de Janeiro (1997), a PhD in Education by PUC-Rio (2003). He did postdoctoral internships at the University Paris VIII and at Unicamp. He is an associate professor at the Faculty of Education at UFRJ and works on teacher training, especially undergraduates in Philosophy, with the disciplines of Teaching Philosophy and Philosophy Didactics. He is a professor at PPGF-UFRJ, where he researches topics related to contemporary philosophy, philosophy teaching and education. Recently, he has dedicated himself to rethinking Oswald de Andrade's anthropophagous philosophy in dialogue with anthropological theories. He works in the Professional Master of CEFET-Rio (PPFEN), as well as in PROF-FILO (UFT nucleus). He was coordinator of the WG Philosophize and Teach Philosophy of ANPOF, from 2008 to 2012. He currently coordinates the Gerd Bornheim Philosophy Teaching Laboratory of the Faculty of Education at UFRJ (LEFGB-FE / UFRJ) and the Research Center for Contemporary French Philosophy of the Program Graduate Program in Philosophy at UFRJ (NuFFC-PPGF-UFRJ / CNPq). He participates as a researcher at the Laboratory of "Recherche sur la Philosophie Pratique et Appliquée" (L.R.Ph.P.A.) at the University of the Aegean (Rhodes-Greece), in the "Philosophie de l'Éducation en Praxis" network.
Filipe Ceppas é formado em Filosofia pela UnB (1993), possui mestrado em Filosofia pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (1997), doutorado em Educação também pela PUC-Rio (2003). Realizou estágios pós-doutorais na Universidade Paris VIII e na Unicamp. É professor associado da Faculdade de Educação da UFRJ e trabalha na formação de professores, em especial dos licenciandos em Filosofia, com as disciplinas Prática de Ensino de Filosofia e Didática Especial de Filosofia. É professor do PPGF-UFRJ, onde pesquisa temas relacionados à filosofia contemporânea, ensino de filosofia e educação. Recentemente, tem se dedicado a repensar a filosofia antropófaga de Oswald de Andrade em diálogo com as teorias antropológicas. Atua no Mestrado Profissional do CEFET-Rio (PPFEN), assim como no PROF-FILO (núcleo UFT). Foi coordenador do GT Filosofar e Ensinar a Filosofar da ANPOF, de 2008 a 2012. Coordena atualmente o Laboratório de Ensino de Filosofia Gerd Bornheim da Faculdade de Educação da UFRJ (LEFGB-FE/UFRJ) e o Núcleo de Pesquisa em Filosofia Francesa Contemporânea do Programa de Pós-Graduação de Filosofia da UFRJ (NuFFC-PPGF-UFRJ/CNPq). Participa como membro pesquisador do Laboratório de "Recherche sur la Philosophie Pratique et Appliquée" (L.R.Ph.P.A.) da Universidade do Egeu (Rodes-Grécia), na rede "Philosophie de l'Éducation en Praxis".

Áreas De Investigação áreas de pesquisa

  •  
  • Visão geral
  •  
  • Publicações
  •  
  • Pesquisas
  •  
  • Ensino
  •  
  • Identidade
  •  
  • Ver todos
  •