Publicações no BrCris
 

Milton José Athayde Monte

MILTON MONTE, Cantor Lírico, Regente Coral e Professor. Barítono paraense diplomado pela Guildhall School of Music and Drama (2000), Bacharel em Canto pela UNESP (1994). Monte é Professor da Escola de Música da UFPA na cadeira de Canto Lírico desde 2002 onde criou o Núcleo de Música Antiga e coordenou o projeto Música e Cultura no Museu de Arte Sacra (Bolsas PIBEX 2008-09); Milton fundou e dirigiu o Madrigal da UEPA durante 11 anos (2001-2012). Monte atuou em Belém como professor da cadeira de Canto Lírico do Instituto Estadual Carlos Gomes (2001-07), em Manaus foi professor visitante da Universidade Estadual do Amazonas (2003-04). Em São Paulo Monte atuou como cantor no Coral Paulistano (1994-98) e no Coral Lírico (1993) do Teatro Municipal de São Paulo, onde teve como regentes Samuel Kerr e Marcelo Mechetti. Estudou canto lírico com Michel Vallat (Reino Unido), Martha Herr (SP), Edilson Costa (SP) e Marina Monarcha (PA), tendo participado de aulas e cursos com os cantores Miguelangelo Cavalcanti, Adriana Fernández, Maria Cristina Kiehr, Dominique Visse, Nancy Argenta, Emma Kirkby, Mary Nichols, Marília Vargas, Paul Agnew, Martyn Hill, Ian Partridge, Jean-Paul Fouchécourt, Rodrigo del Pozo, Vincent Dumestre, Pedro Khouri Neto, Fernando Carvalhaes e Victória Kerbauy. Milton atuou como solista em obras como Les Fontaines de Versailles (de Lalande), Roméo et Juliette (Gounod), Ézio em Roma (Jommelli), Judith, Te Deum, Le Reniement de Saint Pierre, Actéon e Les Plaisirs de Versailles (Charpentier), Carmen (Bizet), Gianni Schicchi (Puccini), Acis and Galatea (Handel), Dido and Aeneas e King Arthur (Purcell), Magnificat (Bach), Le Nozze di Figaro (Mozart), Candide (Bernstein), Requiem (Fauré), L?Orfeo (Monteverdi), La Traviata (Verdi), La Cambiale di Matrimonio e L'Occasione fa il ladro (Rossini), Don Pasquale (Donizetti), dentre outras. Monte atuou como solista da Orquestra Barroca do Festival de Música Colonial Brasileira e Música Antiga de Juiz de Fora, com direção de Luís Otávio Santos, com a qual gravou dois CDs. Em Juiz de Fora também foi solista do Madrigal do mesmo festival regido por Homero de Magalhães Filho. Foi dirigido também por Silvério Maia, Luís Alves, Mônica Vasques, Parcival Modolo, William Christie, François Bazola, Mara Campos, Christian Curnyn, Abel Rocha, Alberto Cunha, Martinho Lutero, Márcio Páscoa, Philippe Forget, Mateus Araújo, Miguel Campos Neto, Paulo José Campos de Melo e Enaldo Oliveira. Atualmente tem aulas de canto lírico com Eduardo Abumrad e João Reis (SP). Coordena na Escola de Música da UFPA o projeto de Extensão ?Estúdio Ópera Pará-Amazônia?, vencedor do prêmio PROEX (2012) e contemplado com bolsas PIBEX (2012, 2013, 2014 e 2015), criado em 2011. Participou dos seguintes projetos de extensão: Duo Quirirú (Coordenado por Líliam Barros Cohen e depois por Carlos Pires) e Concertos Líricos (Coordenação Márcia Aliverti).
Milton Monte, Classical Singer, Choral Conductor and Tacher. Baritone born in th State of Pará graduated from the Guildhall School of Music and Drama (2000), Singing Bachelor degree at UNESP (1994). Monte is Professor at Escola de Música da UFPA in the chair of Classical Singing since 2002 where he created the Early Music Department and coordinated the project Music and Culture at the Sacred Museum of Art (Winner of Scholarships PIBEX 2008-09); Milton founded and directed the Madrigal of UEPA (State University of Pará) for 11 years (2001-2012). Monte teached Classical Singing at the renowned State Institute Carlos Gomes (2001-07) in Manaus was a visiting professor at the State University of Amazonas (2003-04). In São Paulo Monte worked as a singer in Coral Paulistano (1994-98) and at the Lyric Coral (1993) of the Municipal Theater of Sao Paulo, where he worked with Samuel Kerr and Marcelo Mechetti. He studied classical singing with Michel Vallat (United Kingdom), Martha Herr (SP), Edilson Costa (SP) and Marina Monarcha (PA), and participated in classes and courses with renowned singers Miguelangelo Cavalcanti, Adriana Fernández, Maria Cristina Kiehr, Dominique Visse, Nancy Argenta Emma Kirkby, Mary Nichols, Marilia Vargas, Paul Agnew, Martyn Hill, Ian Partridge, Jean-Paul Fouchécourt, Rodrigo del Pozo, Vincent Dumestre, Pedro Neto Khouri, Fernando Carvalhaes and Victoria Kerbauy. Milton was a voice soloist in works such as Les Fontaines de Versailles (Lalande), Roméo et Juliette (Gounod), Ezio in Rome (Jommelli), Judith, Te Deum, Reniement Le Saint Pierre, Actaeon and Les Plaisirs de Versailles (Charpentier) Carmen (Bizet), Gianni Schicchi (Puccini), Acis and Galatea (Handel), Dido and Aeneas and King Arthur (Purcell), Magnificat (Bach), Le Nozze di Figaro (Mozart), Candide (Bernstein), Requiem (Fauré ), L'Orfeo (Monteverdi), La Traviata (Verdi), La Cambiale di Matrimonio and L'Occasione fa il thief (Rossini), Don Pasquale (Donizetti), among others. Monte was a guest soloist with the Baroque Orchestra of Brazilian Colonial Music Festival and Early Music of Juiz de Fora, directed by Luis Otavio Santos, with whom he recorded two CDs. In Juiz de Fora was also soloist with the Madrigal of the same festival directed by Homero de Magalhães Filho. He also worked with conductors Silverio Maia, Luis Alves, Monica Vasques, Parcival Modolo, William Christie, François Bazola, Mara Campos, Christian Curnyn, Abel Rocha, Alberto Cunha, Martin Luther, Márcio Easter, Philippe Forget, Mateus Araujo, Miguel Campos Neto, Paulo José Campos Melo and Enaldo Oliveira. Currently has singing lessons with Eduardo Abumrad and João Reis (SP). Coordinates the EMUFPA project "Opera Studio Pará-Amazon" , PROEX prize winner (2012) and awarded scholarships PIBEX (2012, 2013, 2014 and 2015), was created in 2011. Participated in the extension projects: Duo Quirirú (Coordinated by Líliam Barros Cohen and then Carlos Pires) and Concertos Líricos (Coordination: Márcia Aliverti).

Áreas De Investigação áreas de pesquisa

  •  
  • Publicações
  •  
  • Identidade
  •  
  • Ver todos
  •