Afirmações e silenciamentos sobre a temática racial no ENEM. Documento uri icon

  •  
  • Visão geral
  •  
  • Pesquisas
  •  
  • Identidade
  •  
  • Ver todos
  •  

tipo

  • master thesis

abstrato

  • Brazilian society has achieved important advances in the appreciation of the legacy of black people in various sectors of the society in recent decades. The continuous activity of local and international black movements played a major role in this achievement. However, the country notably remains based in a daily racist behaviour. The questioning of meanings generated and shared socially in the enunciation about the racial theme in different social texts is one possibility to face this situation. The philosopher Jacques Derrida s theories collaborate in the questioning of social meanings, mainly the philosopher s propositions about the deconstruction, iterability and performativity of the language. Therefore, I reflect on the enunciations of the racial theme in the texts of Exame Nacional do Ensino Médio/ENEM in this dissertation, in a perspective of the education focused in the race relations, keeping a dialogue with authors dedicated to discussions related to this subject in the Brazilian context, for instance, Nilma Lino Gomes and Iolanda Oliveira, among others. This approached allowed to reflect on notions of race and racial identity in non-essentialists terms, and to conclude that the questions related to racial themes in ENEM collaborate, performatively, to make it concrete in the social scenario. I organized the discussion about the questions of ENEM in four iteration flows race relations, black identification, African narratives and narratives about black arts aiming to allow the questioning of the texts of ENEM. These flows allowed inferring about the enunciated appreciation in both statements and omission of the racial theme promoted in this national exam. Furthermore, I raised the potentiality of the performative of ENEM related to this theme, in every annual edition of this exam (1998 2015), including a focus on its wording proposal. The predominant narratives in the society in general do not challenge the myth of the racial democracy, tend to make the black identification negative and whenever the African continent is enunciated it is only linked to the colonialism. These narratives are hardly ever contested in ENEM as they promote an ambivalent and/or repeated approach of these social narratives
  • Não obstante os importantes avanços, nas últimas décadas, na promoção e na valorização do legado negro em diversos setores sociais do país, conquistados pela contínua atuação do movimento negro local e internacional, a sociedade brasileira permanece assentada em um cotidiano notadamente racista. Entre as possibilidades de enfrentamento desse quadro, destaco a problematização de sentidos socialmente produzidos e compartilhados nas enunciações sobre a temática racial nos diversos textos sociais. Nesse sentido, com base em teorizações do filósofo Jacques Derrida, sobretudo em suas proposições sobre a desconstrução, bem como acerca da iterabilidade e da performatividade da linguagem, proponho, nesta dissertação, refletir sobre as enunciações da temática racial nos textos do Exame Nacional do Ensino Médio/ENEM, na perspectiva da educação para as relações raciais, em diálogo com autores que se dedicam à discussão das questões dessa ordem no contexto brasileiro, como Nilma Lino Gomes e Iolanda Oliveira, entre outros. Tal abordagem permitiu pensar as noções de raça e de identidade racial em termos não essencialistas, e também conceber que os textos focalizados pela pesquisa, ao referir a temática racial, contribuem, performativamente, para a sua concretização no cenário social. Para viabilizar a problematização dos textos do ENEM, organizei a discussão sobre as questões do exame em quatro fluxos de iteração relações raciais, identificação negra, narrativas da África e narrativas sobre as artes negras , que possibilitaram inferir sobre a valoração enunciada nas afirmações e silenciamentos promovidos nesse exame nacional a respeito da temática racial. Além disso, abordei também a potencialidade performativa do ENEM relativamente a tal temática, em cada edição anual do exame (1998 a 2015), o que incluiu focalizar suas propostas de redação. Com base nas problematizações desenvolvidas, concluo que o texto do ENEM fomenta reduzida contestação das desigualdades raciais prevalentes no país, uma vez que, no geral, promove uma abordagem ambivalente e/ou repetida das narrativas predominantes na sociedade, que não enfrentam o mito da democracia racial, e tendem a negativizar a identificação negra e a enunciar o continente africano apenas em seus vínculos com o colonialismo

data de publicação

  • 2016-01-01