Nathália Helena Azevedo Pereira
I am a postdoctoral researcher at the University of Groningen, currently working on EU Erasmus+ projects and the EU H2020 project OTTER (Outdoor Science Education for a Sustainable Future). I hold a PhD in Science Education, an MSc in Ecology, and a specialization in Computing Applied to Education and Educational Technologies from the University of São Paulo (Brazil). As a Fulbrighter, I completed an internship during my PhD at the Caruth Institute for Engineering Education at SMU Lyle School of Engineering (USA) and had the opportunity to get involved in STEM education projects. I am an author of science education materials adopted in the São Paulo municipal public school system and printed/digital pedagogical resources used in several Brazilian states. As a Biologist, I started my trajectory as a researcher in the Vegetal Ecology area. As an educator, I engaged at college in science outreach projects and at the Legion of Good Will (a Brazilian NGO) as a volunteer science/biology teacher (for ten years) in youth and adult education. #8203;By the end of my master's degree, I started to design teaching materials with an inquiry-based approach. Since then, I have been acquiring experience in different levels and contexts of teaching (high school, adult education, undergraduate, graduate, and professional development) and developing research with a mixed-methods approach, dialoguing with the nature of science, active learning methodologies, and production and evaluation of educational materials.
Pesquisadora da University of Groningen (Países Baixos), onde atua em projetos de pesquisa e impacto financiados pela União Europeia junto ao Institute for Science Education and Communication. Coautora de propostas selecionadas de pesquisa na Europa totalizando 259 mil euros em financiamento. Doutora em Ensino de Ciências pela Universidade de São Paulo (USP), na qual obteve título de Mestre em Ciências (2015) e atua como orientadora associada no MBA em Gestão Escolar da ESALQ/Instituto Pecege. Conquistou bolsa da Fulbright (2019-2020), realizando estágio de doutorado na Southern Methodist University (Texas, EUA), na área de educação em STEM. É autora de materiais didáticos de ciências adotados na rede pública municipal de São Paulo, bem como de recursos pedagógicos impressos e digitais utilizados em vários estados brasileiros. Bióloga (Universidade Federal de São Paulo, 2012), iniciou a trajetória como pesquisadora na área da Ecologia Vegetal, estagiando no Instituto Florestal de São Paulo e no Laboratório de Ecologia de Florestas Tropicais da USP. Educadora, iniciou na UNIFESP, participando de projetos de extensão e divulgação científica, e na Legião da Boa Vontade, como professora voluntária na Educação de Jovens e Adultos (2009-2019). Ao final do mestrado, passou a integrar o Laboratório de Pesquisa em Ensino de Biologia por Investigação (BioIn). Desde então, tem trabalhado em diferentes níveis e contextos de ensino e desenvolvido pesquisas com métodos mistos de análise. Possui experiência na produção e avaliação de materiais didáticos, bem como em processos de avaliação para educação formal e não formal de ciências. Editora de dados do periódico Ensaio: Pesquisa em Educação em Ciências (Qualis A1 Educação).
Áreas De Investigação
- Visão geral
- Afiliação
- Publicações
- Identidade
- Ver todos