Graduate at Psychology Institute from Universidade Federal do Rio de Janeiro (1972), master's at Education from State University of Rio de Janeiro (1995) and ph.d. at Psychology from Universidade de Brasília (2005). She was Adjunct Professor at State University of Rio de Janeiro (1999-2006), Adjunct Professor at Universidade de Brasília (2006-2009). Since then she works at the School of Education at Federal University of Rio de Janeiro as Associate Professor 3, integrating the teacher´s staff in the graduate and undergradute program. In the graduate program she coordinates the research line entitled Inclusion, Ethics and Interculturality. Creator and coordinator of the Studies and Research Group in Deafness - GEPeSS,, fo the National research Council (CNPq). Has experience in Education, focusing on Special and Inclusive Education for the Handicapped, wtih research on the following subjects: deafness, inclusive education,special education, sign language and multiculturalism. Author of the book Sounds and Gestures of the Mind (1996), and co-author and organizer of the bool Deafness: communication, education and inclusion. Dr. Kelman has written and organized other 7 books, 36 chapters in the area of Special/Inclusive Education and deafness. Has three papers published in the journal American Annals of the Deaf and 46 papers published in different Brazilian journals. Reviewer ad hoc of various manuscripts of national and international journals (Journal of International Special Needs Education).
Possui graduação pelo Instituto de Psicologia pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1972), mestrado em Educação pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (1995) e doutorado em Psicologia pela Universidade de Brasília (2005). Foi bolsista do CNPq no mestrado e doutorado. Foi professora adjunta da Faculdade de Educação da Universidade do Estado do Rio de Janeiro e da Universidade de Brasília. É professora associada da Universidade Federal do Rio de Janeiro. Aposentada, atua como professora colaboradora voluntária no Programa de Pós Graduação da Faculdade de Educação da Universidade Federal do Rio de Janeiro. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação Especial, atuando principalmente nos seguintes temas: surdez, inclusão, educação inclusiva, educação de surdos e implante coclear. Coordena a linha de pesquisa Inclusão, Ética e Interculturalidade do PPGE. Fundou e foi coordenadora do Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Surdez - GEPeSS/CNPq, até 2020, Autora do livro Sons e Gestos do Pensamento: um estudo da linguagem egocêntrica na criança surda e organizadora e autora do livro Surdez: comunicação, educação e inclusão. É autora e organizadora de outros sete livros e 36 capítulos nas áreas de Educação Especial/Inclusiva e Surdez. Possui 46 artigos publicados, dos quais cinco em publicações internacionais. Orienta teses e dissertações nas áreas de Surdez, Inclusão em Educação e Formação de Professores..