Publicações no BrCris
 

Daniel de Queiroz Lopes

Graduated in Psychology from the Federal University of Rio Grande do Sul (1994), master's degree in Social and Institutional Psychology from the Federal University of Rio Grande do Sul (2000) and doctorate in Informatics in Education from the Federal University of Rio Grande do Sul (2008) . He is currently Associate Professor at the Faculty of Education of the Federal University of Rio Grande do Sul, with the Department of Basic Studies, Area of ​​Learning in Digital Environments, and collaborating professor of the Postgraduate Program in Informatics in Education (PPGIE / CINTED / UFRGS ) acting in the Research Line "Digital Interfaces in Education, Art, Language and Cognition". He was a professor / researcher at the Postgraduate Program in Education (PPGEDU / UNISINOS, strict sense), the Professional Master in Educational Management (MPGE / UNISINOS, lato sensu) and the Pedagogy Course at the University of Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS). ) from 2010 to 2016. He is a contributor to the Digital Education Research Group (GPe-dU / UNISINOS / CNPq), and the Virtual Learning Environments Laboratory - Lavia (PPGEDU / UCS / CNPq). He was a collaborating researcher at the Laboratory of Cognitive Studies (Institute of Psychology / UFRGS) from 1987 to 2010. Has experience in the area of ​​Education, with emphasis on learning, human development psychology and technologies in education, working on the following subjects: cyberculture, creativity, digital emancipation, cognitive ecology and politics, educational robotics, online teaching and genetic epistemology.
Possui graduação em Psicologia pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1994), mestrado em Psicologia Social e Institucional pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2000) e doutorado em Informática na Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2008). Atualmente é Professor Adjunto da Faculdade de Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul, junto ao Departamento de Estudos Básicos, área de Aprendizagem em Ambientes Digitais, e professor colaborador do Programa de Pós-graduação em Informática na Educação (PPGIE/CINTED/UFRGS) atuando na Linha de Pesquisa "Interfaces Digitais em Educação, Arte, Linguagem e Cognição". Foi professor/pesquisador no Programa de Pós-graudação em Educação (PPGEDU/UNISINOS, estrito senso), do Mestrado Profissional em Gestão Educacional (MPGE/UNISINOS, lato sensu) e do curso de Pedagogia da Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS) de 2010 a 2016. É membro do Núcleo de Estudos em Educação na Cultura digital (NEECD/UFRGS/CNPq), colaborador no Grupo de Pesquisa em Educação Digital (GPe-dU/UNISINOS/CNPq), e no Laboratório de Ambientes Virtuais de Aprendizagem - Lavia (PPGEDU/UCS/CNPq). Foi pesquisador colaborador no Laboratório de Estudos Cognitivos (Inst. de Psicologia/UFRGS) de 1987 a 2010. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em aprendizagem, psicologia do desenvolvimento humano e tecnologias na educação, atuando principalmente nos seguintes temas: cibercultura, criatividade, emancipação digital, ecologias e políticas cognitivas, robótica educacional, docência online e epistemologia genética.

Áreas De Investigação áreas de pesquisa

  •  
  • Visão geral
  •  
  • Publicações
  •  
  • Ensino
  •  
  • Identidade
  •  
  • Ver todos
  •