Holds an undergraduate degree in Mathematics from the Federal University of Minas Gerais (1986), Master in Education (2002) and PhD in Education from the Faculty of Education of the Federal University of Minas Gerais (2007). Post-doctorate at the University of Vale do Rio dos Sinos - UNISINOS-RS-Brazil, including a research internship at the Center for Research on Activity, Development and Learning (CRADLE) - University of Helsinki (2016). She is currently an Associate Professor at the Department of Methods and Techniques at the Faculty of Education at the Federal University of Minas Gerais and at the Postgraduate Program in Education: Knowledge and Social Inclusion at the Faculty of Education-UFMG, where she works as coordinator of the research in Mathematics Education. She works as a teacher on the Undergraduate Course of Intercultural Education for Indigenous teachers (Fiei) and as institutional coordinator of the postgraduate course in Basic Education Teacher Education (LASEB), where she also develops research on school learning and development. She participates in the Research Group Historical-Cultural Activity Theory in Education Research (CHATER), developing studies on mathematical learning within the perspective of historical-cultural activity theory, focusing on: mathematical practices in the classroom, in different school contexts, interdisciplinarity and teaching in Basic and Higher Education. She coordinates the Study and Research Group on Indigenous Intercultural School Education-GEPEEI, leading the Hãm Yĩkopit Research Network (Ask the Earth) with indigenous and non-indigenous members. In this group, she coordinates the research project ?Mathematics Education and Interculturality: investigating theoretical and methodological own tools for researches with and by indigenous people?. She has been advising undergraduate, master's and doctoral research on Mathematics Education and Indigenous Intercultural Education and developing indigenous research methodologies in the inter-epistemic perspective to decolonize the academic field. Her works are the result of the partnership between Indigenous leaders, teacher, and students from different ethnicities, as well collaborations with researchers from Brazilian and foreign universities. She also participates on social projects to guarantee Indigenous rights, committees to support Indigenous in the education, and against to Covid-19 pandemic.
Licenciada em Matemática pela Universidade Federal de Minas Gerais (1986), mestre em Educação (2002) e doutora em Educação pela Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais (2007). Pós-doutora pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos - UNISINOS-RS, incluindo estágio de pesquisa no Center for Research on Activity, Development and Learning (CRADLE) - University of Helsinki (2016). Atualmente é professora associada do Departamento de Métodos e Técnicas da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais e do Programa de Pós-graduação em Educação: Conhecimento e Inclusão Social, da Faculdade de Educação-UFMG, desenvolvendo pesquisas também no Centro de Educação da Universidade Federal do Espirito, como pesquisadora visitante. Atuou como coordenadora da linha de pesquisa em Educação Matemática do Programa de pós-graduação em Educação da FaE-UFMG. Atua como professora do Curso de Licenciatura em Formação Intercultural para Educadores Indígenas - FIEI e como coordenadora institucional do Curso de pós-graduação Lato Sensu em Formação de Professores da Educação Básica (LASEB), onde também desenvolve pesquisas sobre aprendizagem escolar e desenvolvimento. Participa do Grupo de pesquisa em Teoria da Atividade Histórico-cultural na pesquisa em Educação (CHATER), desenvolvendo pesquisas sobre aprendizagem matemática dentro da perspectiva da teoria da atividade histórico-cultural com foco: nas práticas matemática em sala de aula, em diferentes contextos escolares, interdisciplinaridade e docência na Educação Básica e Superior. Coordena o Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Escolar Intercultural Indígena - GEPEEI, liderando a Rede de Pesquisa Hãm Yĩkopit (Perguntar à terra) com membros indígenas Maxakali de Água Boa e não-indígenas. Orienta pesquisa de graduação, mestrado e doutorado na temática Educação Matemática e Educação intercultural indígena, devolvendo metodologias de pesquisa indígena, em uma perspectiva inter-epistêmica como forma de decolonizar o campo acadêmico, e em parceria com pesquisadores indígenas e não indígenas de universidades brasileiras e estrangeiras. Ela também participa de projetos sociais que buscam garantir os direitos indígenas, participa de comitês para apoiar os indígenas na educação indígena e contra a pandemia de Covid-19.