Publicações no BrCris
 

Pablo Luiz de Oliveira Lima

Associate Professor III of the Department of Methods and Techniques of Teaching at the Faculty of Education (FaE), Federal University of Minas Gerais (UFMG) since March 2010. Teaches and does research in History Teaching in the undergraduate courses of History, Intercultural Training for Indigenous Educators (FIEI), Countryside education (LeCampo) and Pedagogy and, in the Graduate Professional Master's Degree Program (Promestre-FaE / UFMG), in the Education, teaching and humanities line of research. Former adjunct professor at the Dept. of Human Sciences of the Federal University of Alfenas (UNIFAL-MG), in 2009-2010, and substitute professor in the Dept. History of UFMG in 2003-2004 and in 2008-2009. Researcher at the Laboratory of Studies and Research in History Teaching (Labepeh / FaE / UFMG), the Nucleus of Studies on Complex Thought (NEPCOM) and coordinates the Scientific, Museum and Historical Education Research Group (GEEMC). Author of "Railway, society and culture, 1850-1930" (2009) and "Brand of Fire: quilombos, resistance and the politics of fear in 18th century Minas Gerais" (2016). Conducted postdoctoral research at Connecticut College and Rice University, USA, on the teaching of indigenous history, in 2018.
Professor Associado III do Departamento de Métodos e Técnicas de Ensino da Faculdade de Educação (FaE), Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), onde trabalha desde março de 2010. Na graduação leciona disciplinas de Ensino de História nos cursos de História/Licenciatura, Formação Intercultural para Educadores Indígenas (FIEI), Licenciatura em Educação do Campo (LeCampo) e Pedagogia/Licenciatura. Na pós-graduação, atua no curso de Mestrado Profissional (Promestre-FaE/UFMG), na linha de pesquisa em Educação, ensino e humanidades. Foi professor adjunto no Depto. de Ciências Humanas da Universidade Federal de Alfenas (UNIFAL-MG), entre 2009 e 2010, e professor substituto no Depto. de História da UFMG em 2003-2004 e em 2008-2009. É pesquisador do Laboratório de Estudos e Pesquisas em Ensino de História (Labepeh/FaE/UFMG), do Núcleo de Estudos sobre Pensamento Complexo (NEPCOM) e coordenador do Grupo de Pesquisa em Educação Histórica, Museal e Científica (GEEMC). É autor dos livros "Ferrovia, sociedade e cultura, 1850-1930" (2009) e "Marca de fogo: quilombos, resistência e a política do medo, Minas Gerais, século XVIII" (2016). Realizou pesquisa de pós-doutorado no Connecticut College e na Rice University, EUA, sobre ensino de história indígena, em 2018.

Áreas De Investigação áreas de pesquisa

  •  
  • Visão geral
  •  
  • Afiliação
  •  
  • Publicações
  •  
  • Pesquisas
  •  
  • Ensino
  •  
  • Identidade
  •  
  • Ver todos
  •