Mônica Appezzato Pinazza graduated in Psychology from Pontifícia Universidade Católica de Campinas/SP with diploma of teaching qualification (1978) and Bacharel Degree (1979). She obtained a MA in Education (1989) and a PhD (1989) at the University of São Paulo (USP). She is a professor and researcher in the field of Education, with a particular focus on Didactics and Teacher?s Training at the Department of Teaching Methodology and Comparative Education at the Faculty of Education, University of São Paulo. Her interests centre on teaching theories, pedagogical practices, training of professionals working in early childhood education, theories related to institutional and teaching staff cultures and practices of supervision in educational contexts. Together with Municipal schools in São Paulo and the Faculty of Education at USP, she develops and supervises a research project entitled ?Integrated Contexts of Early Childhood Education?. Between 2005-2008, she undertook a research project entitled ?Childhood Project: Teaching Training, Research and Innovation? as part of the International Cooperation Programme CAPES/GRICES (Brazil/Portugal). She has also participated in a number of international programmes such as Pen Green Centre (Corby, UK) and ParmaInfanzia (University of Parma, Parma, Italy). In August 2009, she was nominated Brazil´s Country Coordinator of the European Early Childhood Education Research Association (EECERA). Between 2010-2011, she was invited to work as a visiting researcher on the ?Project of Development of Pedagogy-in- Participation? funded by Aga Khan Fundation and Child Association (Portugal). She is current involved in the project ?International Cooperation in Training of Professionals Working in Health? (Maputo, Mozambique), which is supported by Mozambique´s Ministry of Health, Japan International Cooperation Agency (JICA) and the Faculty of Education, University of São Paulo.
Possui graduação em Psicologia pela Pontifícia Universidade Católica de Campinas/SP, com diplomas em Licenciatura Plena (1978) e Bacharelado (1979), mestrado em Educação pela Universidade de São Paulo (1989) e doutorado em Educação pela Universidade de São Paulo (1997). Professora Associada (Livre-docente) do Departamento de Metodologia do Ensino e Educação Comparada da Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo. Atua como docente e pesquisadora na área de Educação, particularmente em Didática/ Formação de professores e Educação da Infância, focalizando em seus trabalhos os seguintes temas: teorias de ensino, práticas pedagógicas, formação de profissionais de educação infantil , culturas docentes e institucionais e práticas de supervisão em contextos. Desenvolve junto a unidades de educação infantil da rede municipal de São Paulo o Projeto : Formação Profissional e Práticas de Supervisão em Contextos, no âmbito do Projeto de Pesquisa: Contextos Integrados de Educação Infantil,(CIEI) da Faculdade de Educação da USP, do qual é uma das coordenadoras. Membro como pesquisadora do Grupo de Pesquisa FORMACCEINFANCIA LINGUAGENS E EJA da UNEB. De 2005-2008 participou como pesquisadora no Programa de Cooperação Internacional CAPES/GRICES (Brasil/Portugal) com o Projeto Infância: formação/pesquisa/inovação. Diálogos internacionais com Pen Green Centre/ Corby/ Inglaterra e com ParmaInfanzia e Universidade de Parma, Parma/ Itália. Em 27 de agosto de 2009, foi indicada Coordenadora Representante do Brasil junto à European Early Childhood Education Research Association (EECERA). Em 2010 e 2016, atuou como pesquisadora internacional convidada no Projeto de Desenvolvimento da Pedagogia-em-Participação no âmbito de uma parceria entre Fundação Aga Khan/ Portugal e Associação Criança/Portugal. Participação em Projeto de Cooperação Internacional de Formação de Profissionais da Saúde, de Maputo/Moçambique, envolvendo o Ministério da Saúde de Moçambique, a Agência JICA ( Japan International Cooperation Agency) e a Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo (finalizado em 2018). Coordenadora do Convênio Acadêmico Internacional entre a Faculdade de Educação da USP e a Instituición Universitaria Antonio José Camacho, Santiago de Cali, Colômbia.