Publications in VIVO
 

Admur Severino Pamplona

He holds a degree in Mathematics from the Federal University of Goiás (1988), a master's degree in Statistics from the State University of Campinas (1997) and a PhD in Education (Mathematics Education) from the State University of Campinas (2009). He is an associate professor at the Federal University of Mato Grosso on the Araguaia campus, where he has been working since 1989 as an undergraduate professor of the Licentiate in Mathematics, currently teaches Supervised Internship, Research in Mathematics Education and Mathematics Learning in High School. He was area coordinator of the PIBID Mathematics Araguaia Sub-Project from July 2011 to June 2016. He was Tutor of the PET Mathematics Araguaia Group of the Tutorial Education Program of MEC/SESu from June 2017 to July 2020. He has experience in research in the area of ​​Mathematics Teacher Training, with an emphasis on the following areas: Teacher Training, Mathematics Education, Statistical Education, Teacher Professional Identity, Narratives and Communities of Practice. He is currently a researcher and leader of the research group "The work and training of the mathematics teacher", he is a researcher and participant of the research groups "Group of Studies and Research in Black and Indigenous Ethnomathematics" (UFMT, leader: Wanderleya N. G.Costa) and the research group "PRAPEM - Pedagogical Practice in Mathematics" (UNICAMP, Lider: Dario Fiorentini). He is the coordinator of the PROPeq/UFMT 25/2020 Research Project "The Supervised Internship of CUA/UFMT Degree Courses from the perspective of the constitution of teaching identity". He is an extension teacher with one or more extension projects every year, being coordinator of the Mathematics Education Laboratory since June 2010 and coordinator of the extension program PAFEM-Programa de Apoia a formation in Mathematics Education since 2016. He is currently coordinator of the PAFEM extension program, coordinator of the extension project: "LEMA - Mathematics Education Laboratory: elaboration and dissemination of didactic materials" and participant of the extension project "Mathematics for the Third Age".
Possui graduação em Licenciatura em Matemática pela Universidade Federal de Goiás (1988), mestrado em Estatística pela Universidade Estadual de Campinas (1997) e doutorado em Educação (Educação Matemática) pela Universidade Estadual de Campinas (2009). É professor associado da Universidade Federal de Mato Grosso no campus do Araguaia, onde atua desde 1989 como professor de graduação do curso de Licenciatura em Matemática. Foi coordenador de área do Sub-Projeto PIBID Matemática Araguaia de Julho de 2011 a junho de 2016. Foi tutor do Grupo PET Matemática Araguaia do Programa de Educação Tutorial do MEC/SESu de junho 2017 a julho de 2020. Atualmente ministra as disciplinas de Estágio Supervisionado, de Pesquisa em Educação Matemática e de Aprendizagem de Matemática no Ensino Médio. É professor extensionista com um ou mais projeto de extensão todos os anos, sendo coordenador do Laboratório de Educação Matemática desde de junho de 2010 e coordenador do programa de extensão PAFEM-Programa de Apoia a formação em Educação Matemática desde 2016. Atualmente é coordenador de programa de extensão PAFEM, coordenador do projeto de extensão: " LEMA - Laboratório de Educação Matemática: elaboração e divulgação de materiais didáticos" (Protocolo: 020220221057041435) e participante do projeto de extensão "Matemática para a Terceira Idade" (Protocolo: 260120221114091938). Tem experiência em pesquisa na área de Formação de Professor de Matemática, com ênfase nas seguintes áreas: Formação de Professores, Educação Matemática, Educação Estatística, Identidade Profissional Docente, Narrativas e Comunidades de Prática. Atualmente é pesquisador e lider do grupo de pesquisa "O trabalho e a formação do professor de matemática" , é pesquisador e participante dos grupos de pesquisa "Grupo de Estudos e Pesquisas em Etnomatemáticas Negras e Indígenas" (UFMT , lider: Wanderleya N. G.Costa) e do grupo de pesquisa "PRAPEM - Prática Pedagógica em Matemática" (UNICAMP, Lider: Dario Fiorentini). É coordenador do Projeto de Pesquisa PROPeq/UFMT 25/2020 "O Estágio Supervisionado dos cursos de Licenciatura do CUA/UFMT na perspectiva da constituição da identidade docente" (Processo 23108.086556/2021-15).

Research Areas research areas

  •  
  • Overview
  •  
  • Affiliation
  •  
  • Publications
  •  
  • Research
  •  
  • Identity
  •  
  • View All
  •