In the context of contemporary culture mediated by the digital network and mobility, we highlight the emergence of online education in learning nerworks. It is in this environment that the central question of this research emerges: How online education (EOL) can contribute to the training of teachers in general and students of Pedagogy, in particular, with a view to the production of digital content in virtual learning environments? Based on the paradigm of complexity (MORIN, 1996), its epistemomethodological base is anchored in three pillars: in the research approaches with everyday routine (ALVES, 2008; 2012; CERTEAU, 2014), in the principles of the multireferentiality (ARDOINO, 1998; MACEDO, 2010; 2012), and in teaching-research in the context of cyberculture (SANTOS, 2014). Participed 34 students from the Pedagogy course of the University of the State of Rio de Janeiro (UERJ), in the year 2016, was developed in the field of Technology and Education. It aimed at understanding the limits and possibilities of the EOL in the context of teacher training for online teaching. Therefore, we create curriculum acts based on diverse material and intellectual devices, and articulate the Moodle software, its interfaces, the WhatsApp application and the social network Facebook. Which enabled the emergence of narratives in multiple languages and media, which accentuated the character, interactive, collaborative, dialogical and authorial of the productions presented in the different didactic drawings created by students in the Virtual Learning Environment. These contributions of online education lead us to the conclusion that the training of the teacher in general and of the teacher, in particular, should consider the potential of digital technologies, particularly as regards the means of communication and forms of obtaining and disseminating information so that the learning process is done collectively, collaboratively and meaningfully
No contexto da cultura contemporânea mediada pelo digital em rede e em mobilidade, destacamos a emergência da educação online nas redes de aprendizagem. É nessa ambiência que emerge a questão central desta pesquisa: Como a educação online (EOL) pode contribuir na/com a formação de professores, em geral, e de estudantes de Pedagogia, em particular, com vistas à produção de conteúdos digitais autorais, nos ambientes virtuais de aprendizagem? Inspirados no paradigma da complexidade (MORIN, 1996), sua base epistemometodológica está ancorada em três pilares: nas abordagens da pesquisa com os cotidianos (ALVES, 2008; 2012; CERTEAU, 2014), nos princípios da multirreferencialidade (ARDOINO, 1998; MACEDO, 2010; 2012), e na pesquisa-formação no contexto da Cibercultura (SANTOS, 2014). Contamos com a participação de 34 estudantes do curso de pedagogia da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ), no ano de 2016, e foi desenvolvida no âmbito da disciplina Tecnologias e Educação. Objetivou compreender os limites e possiblidades da EOL no contexto de formação de professores para a docência online. Para tanto, criamos atos de currículo apoiados em dispositivos materiais e intelectuais diversos, e articulamos o software Moodle, e suas interfaces, o aplicativo WhatsApp e a rede social Facebook; o que possibilitou a emersão de narrativas em múltiplas linguagens e mídias, que acentuaram o caráter, interativo, colaborativo, dialógico e autoral das produções apresentadas nos diferentes desenhos didáticos criados pelos estudantes no Ambiente Virtual de Aprendizagem. Essas contribuições da Educação Online nos leva à conclusão de que a formação do professor em geral, e do pedagogo, em particular, deve considerar as potencialidades das tecnologias digitais, particularmente no que se refere aos meios de comunicação e às formas de obtenção e disseminação de informação para que o processo aprendizagemensino se faça, de forma coletiva, colaborativa e significativa