Jonei Cerqueira Barbosa
He holds a Bachelor's degree in Mathematics from the Catholic University of Salvador (1997), a Ph.D. in Mathematics Education from São Paulo State University Júlio de Mesquita Filho (2001), and has completed post-doctoral studies at London South Bank University (2008) and the University of London (2013-2014). In the second semester of 2023, funded by the CAPES PRINT Program, he is undertaking a post-doctoral fellowship at Rutgers University, USA. Since 2010, he has been an associate professor, working full-time, at Department II of the Faculty of Education at the Federal University of Bahia. He serves as a permanent professor in the Graduate Program in Teaching, Philosophy, and History of Sciences at UFBA/UEFS, where he held the position of vice-coordinator (2006-2010) and coordinator (2011-2013). He is also a permanent professor in the Graduate Program in Education at UFBA, where he served as vice-coordinator (2013-2017) and coordinator of an Interinstitutional Doctorate class for faculty members of the Federal Institute of Sertão Pernambucano (2019 -... current). He supervises projects for scientific initiation, masters, doctorate, and post-doctorate levels. Since 2010, he has led the Mathematics Education Observatory Research Group (OEM), certified by CNPq in association with UFBA. He was a member of the Executive Committee of the International Community of Teachers of Mathematical Modelling and Applications (2009-2013). He served as coordinator of the Mathematical Modelling GT (2006-2009), the GT for Teacher Training in Mathematics Teaching (2018-2021), and Director of the Bahia Region (2004-2007) for the Brazilian Society of Mathematics Education (SBEM). He is an associate editor and a member of the editorial board of the journal "Boletim de Educação Matemática" (Bolema), Brazil, and the journal "The Mathematics Enthusiast," USA. He is also on the editorial boards of the journals "Boletim GEPEM" and "Educação Matemática Pesquisa." He is a member of the following scientific societies: Brazilian Society of Mathematics Education (SBEM), National Association of Postgraduate and Research in Education (ANPED), and Brazilian Society for the Progress of Science (SBPC). He has experience in Mathematics Education, having developed research projects in mathematical modeling, curricular materials for teachers, and the training of mathematics teachers, particularly focused on the specific mathematics of mathematics teachers. The findings have been disseminated in over a hundred complete works published as journal articles, book chapters, and conference proceedings. He was a Pq 2 scholarship holder (2016 2018) and a Pq 1D scholarship holder (2019 - 2022).
Possui Licenciatura em Matemática pela Universidade Católica do Salvador (1997), Doutorado em Educação Matemática pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2001) e pós-doutoramentos na London South Bank University (2008) e na University of London (2013-2014). No segundo semestre de 2023, financiado pelo Programa CAPES PRINT, realiza estágio pós-doutoral na Rutgers University, Estados Unidos. Desde 2010, é professor associado, em regime de dedicação exclusiva, do Departamento II da Faculdade de Educação da Universidade Federal da Bahia. Atua como professor permanente no Programa de Pós-Graduação em Ensino, Filosofia e História das Ciências da UFBA/UEFS, no qual exerceu a função de vice-coordenador (2006-2010) e coordenador (2011-2013). Também é professor permanente no Programa de Pós-Graduação em Educação da UFBA, no qual exerceu a função de vice-coordenador (2013-2017) e de coordenador de uma turma de Doutorado Interinstitucional para docentes do Instituto Federal do Sertão Pernambucano (2019 - atual). Orienta projetos de iniciação científica, mestrado, doutorado e pós-doutorado. Desde 2010, é líder do Grupo de Pesquisa Observatório da Educação Matemática (OEM), certificado pelo CNPq junto à UFBA. Foi membro do Executive Committee of the International Community of Teachers of Mathematical Modelling and Applications (2009-2013). Atuou como coordenador do GT de Modelagem Matemática (2006-2009), do GT de Formação de Professores que Ensinam Matemática (2018-2021) e Diretor da Regional Bahia (2004-2007) da Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM). É editor associado e do conselho editorial do periódico Boletim de Educação Matemática (Bolema), Brasil, e do periódico The Mathematics Enthusiast, Estados Unidos. Também é membro do conselho editorial dos periódicos Boletim GEPEM e Educação Matemática Pesquisa. É sócio das seguintes sociedades científicas: Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM), Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação (ANPED) e Sociedade Brasileira para o Progresso da Ciência (SBPC). Possui experiência na área de Educação Matemática, tendo desenvolvido projetos de pesquisa na área de modelagem matemática, materiais curriculares para professores e formação de professores de matemática, particularmente em torno da matemática específica dos professores de matemática. Os resultados estão socializados em mais de cem trabalhos completos publicados na forma de artigos de periódicos, capítulos de livros e artigos em anais. Foi bolsista Pq 2 (2016 2018) e bolsista Pq 1D (2019 - 2022)
Áreas De Investigação
- Visão geral
- Afiliação
- Publicações
- Pesquisas
- Ensino
- Identidade
- Ver todos