Publications in VIVO
 

Adriana Moreira de Rocha Maciel

Graduated in Pedagogy (1985) and Specialist in Psychopedagogy by the Faculty of Philosophy, Sciences and Letters Immaculada Conceição, Santa Maria, RS (1992). Master in Brazilian Education from the Federal University of Santa Maria, in Santa Maria, RS (1995). PhD in Education from the State University of Campinas, in Campinas, SP (2000). Associate Professor at the Federal University of Santa Maria, Department of Fundamentals of Education, Education Center; Permanent professor of the Graduate Program in Education, working in the Research Line ?Teaching, Knowledge and Professional Development? and of the Graduate Program in Public Policies and Educational Management, working in the research line ?Pedagogical Management and Educational Contexts? . In her professional career she developed competence and skills in the design and implementation of institutional projects for undergraduate and graduate courses; building face-to-face and virtual training networks; teaching in basic education and higher education. Participates actively in the leadership of the research groups: GPKosmos - Research Group on Education in Digital Culture and Training Networks, constituting a Network with GTFORMA - Research Group on Training Trajectories / CNPq / UFSM, GPFOPE - Research Group on Teacher Education and Educational Practices: Basic and Higher Education / CNPq / UFSM. GEU / UFSM - Study Group on Universities, linked to the GEU UFRGS Network. GEPEPp - Group of Studies and Practices in Education and Psychopedagogy. It prioritizes the following research themes: training and practice of the educator craftsman; pedagogical crafts in training and teaching; ambience (bioecological; institutional, teaching, student, training, digital); resilience (teacher, student, digital); learning in the digital age; learning in / of digital teaching; teaching and learning in virtual, classroom and combined (hybrid) environments; training networks; teacher professional development; university pedagogies and innovation; educational management and innovation.
Licenciada em Pedagogia (1985) e Especialista em Psicopedagogia pela Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras Imaculada Conceição, Santa Maria, RS (1992). Mestre em Educação Brasileira pela Universidade Federal de Santa Maria, em Santa Maria, RS (1995). Doutora em Educação pela Universidade Estadual de Campinas, em Campinas, SP (2000). Professora Associada [3] na Universidade Federal de Santa Maria, Departamento de Fundamentos da Educação, Centro de Educação; Professora permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação, atuando na Linha de Pesquisa ?Docência, Saberes e Desenvolvimento Profissional? e do Programa de Pós-Graduação em Políticas Públicas e Gestão Educacional, atuando na linha de pesquisa ?Gestão Pedagógica e Contextos Educativos?. Em sua trajetória profissional desenvolveu competência e habilidades de desenho e implantação de projetos institucionais de cursos de graduação e pós-graduação; construção de redes de formação presenciais e virtuais; docência na educação básica e educação superior. Participa ativamente na liderança dos grupos de pesquisa: GPKosmos ? Grupo de Pesquisas sobre Educação na Cultura Digital e Redes de Formação, constituindo Rede com o GTFORMA - Grupo de Pesquisa Trajetórias de Formação/ CNPq/UFSM, o GPFOPE - Grupo de Pesquisa Formação de Professores e Práticas Educativas: Ensino Básico e Superior/CNPq/UFSM. GEU/UFSM ? Grupo de Estudos sobre Universidades, ligado à Rede GEU UFRGS. GEPEPp - Grupo de Estudos e Práticas em Educação e Psicopedagogia. Prioriza as seguintes temáticas de pesquisa: formação e prática do educador artífice; artesanias pedagógicas na formação e docência; teorias do desenvolvimento e aprendizagem; ambiência (bioecológica; institucional, docente, discente, formativa, digital); resiliência (docente, discente, digital); aprendizagens na era digital; aprendizagem na/da docência digital; ensino e aprendizagem em ambientes virtuais, presenciais e combinados (híbridos); redes de formação; desenvolvimento profissional docente; pedagogias universitárias e inovação; gestão educacional e inovação.

Research Areas research areas

  •  
  • Overview
  •  
  • Affiliation
  •  
  • Publications
  •  
  • Research
  •  
  • Teaching
  •  
  • Identity
  •  
  • View All
  •