Graduated in Education from the Federal University of Paraná (1971) degree in Law from the Federal University of Paraná (1974), Master in Education from the Federal University of Paraná (1981) and phd in Education (Educational Psychology) from the Pontifical Catholic University of Sao Paulo (2006). She is currently professor of the Program of Graduate Studies in Education stricto sensu of the Pontifical Catholic University of Paraná (PUCPR) and researcher associated from the Carlos Chagas Foundation (FCC), participating in the CIERS-Ed (International Centre for Studies in Social Representations and Subjectivity Education). She leads the research group Policy, Teacher Education, Teaching Work and Social Representations at PUCPR, which is part of the UNESCO Chair on Teacher Professionalization, coordinated by CIERS-ed / FCC. She conducts researches on educational policies, teacher's education, teacher's professionalization and social representations at PUCPR and as a member of CIERS-ed, the Carlos Chagas Foundation. She teaches the following subjects: Teaching polices and teacher's work; Education and Social Representations.
Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Federal do Paraná (1971), graduação em Direito pela Universidade Federal do Paraná (1974), mestrado em Educação pela Universidade Federal do Paraná (1981) e doutorado em Educação (Psicologia da Educação) pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2006). Pós doutoramento pela Universidade do Porto (2018) É professora titular aposentada do Programa de Pós-Graduação em Educação Stricto Sensu da Pontifícia Universidade Católica do Paraná (PUCPR) e pesquisadora associada da Fundação Carlos Chagas (FCC), participando do CIERS-Ed (Centro Internacional de Estudos em Representações Sociais e Subjetividade Educação). Foilíder do grupo de pesquisa Políticas, Formação de Professores, Trabalho Docente e Representações Sociais na PUCPR, que integrou a Cátedra UNESCO sobre Profissionalização Docente, coordenada pelo CIERS-ed/FCC.Participa da Red Latinoamericana de Estudios Epistemológicos em Política Educativa ReLePe e da rede de pesquisadores de grupo de pesquisa na PUC/SP-NEARS (Núcleo de Pesquisa Internacional em Representações Sociais). Atua e desenvolve pesquisas em políticas educacionais, formação de professores, profissionalização docente e representações sociais. Atua e desenvolve pesquisas em políticas educacionais, formação de professores, profissionalização docente e representações sociais na PUCPR e como membro do CIERS-ed, da Fundação Carlos Chagas. Ministra as disciplinas: Políticas docentes e trabalho de professores; Educação e Representações Sociais. Seminário de tese II. Bolsista Produtividade em Pesquisa pela Fundação Araucária - 2019-2021. Bolsista PQ2- 2023-2025.